Monday, May 13, 2013

Recipe: Simple Spaghetti Bolognaise


Assalamualaikum.

Kelmarin aku terasa nak makan spaghetti. Aku memang suka pun spaghetti. Masa duduk rumah sewa belajar dulu selalu buat spaghetti makan dengan bambam a.k.a Nisa kook a.k.a Hankook. HAHA. Housemate merangkap roomate merangkap bestfriend aku dari semester 1 sampai sekarang. So bila dah habis belajar nie, rindu rindu buat laa spaghetti. Tak dapat bagi kat dya aku bagi kat bestfriend zaman sekolah aku sampai sekarang, Memen. Saje meraikan kejayaan aku dah tamat belajar dengan jayanya. Hati tengah senang rajin laa memasak oiii. Kalau tak aku bangun jee mandi mandi terus melantak apa yang ada. Haha.

So ary nie aku nak kongsi laa sikit recipe spaghetti simple aku nie yang aku masak dengan penuh kasih sayang terhadap perutku ini. Haha. Sebab aku masak untuk kenyangkan perut aku jee sebenarnya. Haha. Simple, sedap.....bolehlah, haha, and yang penting KENYANG!


Bahan-bahan

  • 1/2 kampit Spaghetti San Remo
  • 1 kampit perencah Spaghetti Bolognaise Maggi
  • 2 sudu besar cili boh
  • 1/2 tin tomato puree
  • 2 keping daging burger
  • 3 ketul sausage
  • 2 sudu besar minyak
  • 400 ml to 450 ml air
  • 2 sudu kecil gula
  • Garam secukup rasa


Cara-cara

Spaghetti



First sekali maca biasa rebus spaghetti laa kan. Takda spaghetti nak makan dengan apa. Haha. Sukatan kuah yang aku selalu buat nie untuk setengah kampit spaghetti or maybe kurang sikit lagi. So rebus laa sampai lembut spaghetti tue. Setengah orang suka ada rasa keras sikit. Aku tak boleh nanty pening. Serious. Haha.


Bahan kuah bolognaise
Sebelum nak masak kuah tue sediakan bahan bahan nak masak kuah dulu. First sekali potong 3 ketul sausage kecik kecik dan goreng.





Lepas tue lenyek daging burger dan goreng. Masa goreng tue pecah-pecahkan dya bagi hancur. Lenyek tue selalu orang lenyek dengan sudu. Tapi kalau dah simpan dalam peti sejuk kan keras kematu. Haha. So nak cepat aku tumbuk guna lesung batu. Senang! Haha.





Kuah bolognaise
Untuk kuah, first sekali masukkan 2 sudu minyak masak then masukkan 2 sudu cili boh. Tapi untuk yang aku buat nie takda cili boh sebab dah habis. Haha. Kalau tak suka pedas tak payah isi pun takpa. Masak sampai pecah minyak. Lepas tue masukkan 400 ml to 450 ml air. Aku taktau sukatan air yang betul sebab selalu aku ikut suka hati jee. Haha. Agak agak banyak mana kuah aku nak, dalam setengah dari kuali tue okay laa. Haha. Lagipun bila masak lama nanty dya kering sikit.

Lepas tue masukkan 1 kampit serbuk spaghetti bolognaise Maggi and kacau sampai sebati. Kacau, kacau dan terus kacau sampai dya kering sikit airnya. Lepas tue masukkan tomato puree untuk bagi rasa sikit tomato dya baru sedap! Tapi kali nie aku tak masuk jugak sebab lupa nak beli. Haha. Tomato puree nak buat sendiri boleh nak beli dalam tin boleh. Beli jee senang. Haha.



Pedulikan kuali hitam mak aku nie. Haha. Dah bertahun guna nie laa jadinya. Janji bersih kan. Kekeke :p

Lepas tue masukkan bahan untuk kuah tadi. Sausage and daging burger. Kacau kacau kacau. Kadang kadang korang terlebih masuk air ke apa so jadi tawar rasa dya. So masukkan dalam 2 sudu kecil gula and garam secukup rasa bagi naikkan balik rasa dya.




Dah sedap rasanya, SIAP! :D Tadaaaaaa! Nie laa hasilnya. Nampak jee tak sedap sebab takda hiasan macam kat kedai. Haha. Tapi cik memen puji sedap lettew. Kahkah xD Sedap tak sedap janji kenyang perut suka hati HAHAHAHA (gelak bangga).




Selamat mencuba! :D

No comments:

Post a Comment